Asukkaalle

Asukastiedotteet

Uudet asukassivut nyt käytössä!Julkaistu: 16.9.2025

Olemme ottaneet käyttöön uudet asukassivut, joiden avulla voit helposti hoitaa asumiseen liittyviä asioita missä ja milloin vain.

Asukassivuilla voit:

  • tarkastella omia tietojasi
  • löytää vuokrasopimuksesi
  • seurata vuokratilannettasi ja nähdä tulevat vuokrat sekä laskut
  • vastaanottaa tiedotteita ja ilmoituksia
  • tehdä vikailmoituksia
  • viestiä vuokranantajan kanssa

Kirjaudu asukassivuille osoitteessa app.kodia.fi ja ota käyttöösi kätevä palvelu arjen helpottamiseksi!

Lataa Kodia-sovellus:

Kodia

Kausilaskut ja uuden vuoden toivotuksetJulkaistu: 20.12.2024

Olemme postittaneet uudet kausilaskut asukkaille.

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy kiittää asukkaitaan kuluneesta vuodesta ja hyvästä yhteistyöstä kanssamme!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025 teille kaikille!

Joulu 2024

Asukassivut

Kodia-sovelluksen avulla voit helposti hoitaa asumiseen liittyviä asioita missä ja milloin vain.

Asukassivuilla voit:

  • tarkastella omia tietojasi
  • löytää vuokrasopimuksesi
  • seurata vuokratilannettasi ja nähdä tulevat vuokrat sekä laskut
  • vastaanottaa tiedotteita ja ilmoituksia
  • tehdä vikailmoituksia
  • viestiä vuokranantajan kanssa
  • irtisanoa vuokrasopimuksesi

Lataa Kodia-sovellus:

Kodia

Ohjeet ja lomakkeet

Ohjeet auttavat sinua arjessa – olipa kyseessä muutto, vikailmoitus, kotivakuutus tai jätehuolto.

Voit avata ja tulostaa/tallentaa tältä sivulta omalle koneellesi Keminmaan Vuokra-asunnot Oy:n lomakkeita ja ohjeita.

Jätehuollon asiakaskortti

Muista hyödyntää ilmaista jätehuollon asiakaskorttia.

Jätehuollon asiakaskortilla asukkaat saavat toimittaa jäteasemille neljä kertaa vuodessa ilmaiseksi kiinteistön jäteastioihin soveltumattoman jätteen. Asiakaskorttia ei tarvitse erikseen hakea, vaan sen saa ekoasemilta ja Jäkälästä jätekuorman tuomisen yhteydessä.

Lue lisää Jäkälän sivuilta: https://jakala.fi/palvelut/asiakaskortti/

Kodin vuosihuolto

Myös koti kaipaa vuosihuoltoa.

Pari kertaa vuodessa on hyvä tehdä perusteellisempi siivous, jonka yhteydessä olisi hyvä suorittaa myös seuraavat toimenpiteet:

Epämiellyttävä haju ja huono virtaama kertovat siitä, että viemäri on aika puhdistaa.

  • Poista lattiakaivon kansiritilä.
  • Puhdista kansi esim. vanhalla hammasharjalla, jolloin myös ritilässä olevat välit saadaan puhdistettua kunnolla.
  • Poista hiukset ja muut mahdolliset ylimääräiset roskat. Pese viemärin sisäosa ja kaivo harjalla ja pesuaineella. Huuhtele hyvin.
  • Aseta kansiritilä takaisin paikoilleen.

Pidä ilmanvaihtokanavat ja -järjestelmät puhtaana. Näin voit vaikuttaa myös asunnon terveelliseen ja raikkaaseen sisäilmaan.

Imuroi venttiilin ympäriltä. Myös varrellisella lattiamopilla ja kertakäyttöliinalla saa irtolian pois. Pyyhi venttiiliä myös yleispuhdistusaineella ja lämpimään veteen kostutetulla siivousliinalla.

Vanhoissa asunnoissa saattaa olla painovoimainen ilmanvaihto. Silloin venttiilin kannen voi pyörittää auki ja pestä pesuainevedessä astianpesuharjalla. Pyöritä pesun jälkeen takaisin paikoilleen.

Jos asunnossa on koneellinen poistoilma, ota kiinni venttiilin kehyksestä ja väännä kaksin käsin vastapäivään. Näin venttiili irtoaa. Älä muuta venttiilin säätöä. Varo siis koskemasta venttiilin keskellä olevaan lautaseen. Poistoilman määrä riippuu lautasen asennosta ja jos sitä muutetaan, ilmanvaihdon tasapaino voi mennä sekaisin. Pese venttiili miedossa pesuainevedessä astianpesuharjalla. Kuivaa osat. Kierrä venttiili paikoilleen.

Huomaa!

  • Jos et tiedä, millaiset venttiilit ovat, kysy apua huollosta tai naapurilta.
  • Venttiili voi olla hyvin pölyinen ja likainen. Älä kosketa likaisilla käsilläsi valkoiseen seinään ja kattoon. Jäljet on hyvin hankala puhdistaa; joskus joutuu jopa maalaamaan pinnat uudestaan.

Suomen isännöintiliiton vinkit

Hyvällä tiivistyksellä voidaan parantaa oleskeluviihtyvyyttä, estää vedon, melun, kosteuden ja likaisen ulkoilman pääsy asuntoon sekä säästää energiaa merkittävästi, jopa 5-20%. Tiivisteiden kunto olisi hyvä tarkistaa vuosittain ikkunanpesun yhteydessä.

Ilmoita mahdollisista tiivistysongelmista huoltoon.

Ohessa tyypillisiä ongelmia ikkunoiden tiivistyksessä:
  • Lasin sisäpinta kostuu huoneiston puolella: Huoneiston ilmanvaihto on riittämätön ja tila liian tiivis, joten korvausilman saanti on estynyt ja poistoilma ei toimi.
  • Sisä- ja välipuitteiden väli kostuu: Tiiviste vuotaa tai sitä ei ole asennettu ollenkaan tai ikkunalasi ei ole enää tiivis. Syynä ikkunalasin tiiveyteen on yleensä lasituskitin vanheneminen ja tämä voi ilmetä ns. ikkunalasin elämisenä (lasi irti).
  • Ulkolasi jäätyy tai kostuu: Liian tiivis ulkopuite.

Oven saranat narisevat yleensä – saranasta riippuen - väärin tehdyn säädön tai rasvauksen puutteen vuoksi.

Asukkaan ei kannata suorittaa ovien saranoiden säätöjä omin nokin, vaan kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon.

Testaa palovaroitin säännöllisesti kuukausittain ja aina, jos olet ollut muutaman päivän poissa kotoa. Toimintakunto kokeillaan painamalla laitteessa olevaa testinappia. Kun nappia painetaan, toimivasta palovaroittimesta kuuluu kova ääni. Testaus on tarpeen, vaikka paristo olisikin tuore, sillä palovaroittimeen voi tulla vika.

Palovaroitin ilmoittaa pariston heikkenemisestä äänimerkein. Noin minuutin välein toistuvaa piipahdusta et voi sekoittaa kovaan hälytysääneen. Monissa palovaroittimissa on vilkkuva valo, joka kertoo, että laitteeseen tulee virta, mutta valo ei takaa sitä, että varoitusääni toimii. Siksi myös verkkoon kytketyt palovaroittimet on tarkistettava.

Palovaroittimien kunnossapidosta vastaa yhtiö. Tämä tarkoittaa, että yhtiö huolehtii palovaroittimien toimivuudesta, paristojen vaihdosta sekä tarvittaessa laitteiden uusimisesta. Asukkaiden ei tarvitse itse huoltaa tai vaihtaa palovaroittimia, mutta mahdollisista vioista tai puutteista tulee ilmoittaa viipymättä huoltoyhtiöön tai isännöitsijälle.

Jokaisessa asuinkerroksessa tulee olla vähintään yksi varoitin 60 neliömetriä kohden.

Palovaroitin on tärkeä osa asunnon paloturvallisuutta – pidetään yhdessä huolta, että se toimii!

Tarkista myös, että alkusammutusvälineet ovat kunnossa ja helposti saatavilla. Sammutuspeite on hyvä sammutusapu kaikkiin koteihin. Käsisammutin on tehokkain alkusammutusväline.

Kodin sähkölaitteet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Viallisen laitteen korjaamien kuuluu kuitenkin aina ammattilaiselle.

Pistorasiat, kytkimet ja johdot
  • Tarkasta, että pistorasiat ja kytkimet ovat hyvin kiinnitettyjä, ja suojakannet ovat ehjiä ja puhtaita pölystä, liasta tai rasvasta. Johdon päässä irrallaan roikkuva pistorasia tai kytkin on vaarallinen, koska johto voi helposti irrota kojeen sisältä.
  • Katso, että kosketinaukkojen tai pistotulpan tappien ympärillä ei näy mustumista. Mustuminen on merkki löysästä liitoksesta, joka voi pahimmillaan aiheuttaa tulipalon. Myös rasiasta kuuluva sirinä tai kipinöinti voi olla merkki löysästä liitoksesta.
  • Sähkölaitteiden liitäntäjohtojen sekä jatkojohtojen tulee olla ehjiä niin sisällä kuin ulkotiloissa.
  • Liitäntäjohtojen taivutussuojien tulee olla ehjiä, eikä johtojen ulkovaipassa ei saa olla murtumia tai halkeamia. Jos yksittäiset johtimet, liitinruuvit tms. osat näkyvät, on johto heti vaihdettava tai korjattava. Johtoja ei saa paikkailla teipillä tai eristysnauhalla.
Valaisimet
  • Tarkista, että valaisimet ovat ehjiä. Palanut lamppu kannattaa vaihtaa heti uuteen.
  • Älä vaihda valaisimeen suuritehoisempaa lamppua, kuin siinä ilmoitettu maksimiteho.
  • Varmista, etteivät hehkulamput ole liian lähellä palavaa materiaalia.
  • Vaihda vilkkuva tai sammunut loistelamppu heti. Vaihda samalla myös valaisimessa oleva sytytin. Päistään hehkuva loisteputki kuormittaa jatkuvasti valaisimen muita osia aiheuttaen palovaaran.
  • Tarkista, että halogeenilamput eivät ole liian lähellä palavaa materiaalia. Halogeenilamppujen vähimmäisetäisyys palavaan materiaaliin on ilmoitettu valaisimessa tai sen käyttöohjeessa.
Liesi
  • Tarkista, että liesi on siisti ja sen liitoskaapelin kumieriste ehjä.
  • Jos huomaat merkkejä kumikaapelin haurastumisesta tai kaapelin turpoamisesta, on kaapeli syytä vaihtaa uuteen.
  • Puhdista pölyt ja rasva lieden takaa ja alta.
  • Lieden siirtäminen suoritettava varovaisesti, ettei lattiapinnoite vaurioidu!
  • Älä säilytä mitään sähköliedellä paloturvallisuuden takia.
Jääkaappi ja pakastin
  • Kylmälaitteen takaa on hyvä imuroida pölyt säännöllisin väliajoin, esimerkiksi sulatuksen yhteydessä.
  • Kylmälaite kannattaa tyhjentää ennen siirtoa, niin laite on kevyempi liikuttaa.
  • Nosta kylmälaitteen etureunaa hieman koholle ja vedä laite kolosta. Kylmälaitteen siirtoa varten kannattaa laittaa matto alle, jottei lattiapinnoite vaurioidu.
Muut sähkölaitteet
  • Tarkista, että sähkölaitteet toimivat oikein. Ne ovat puhtaita, pölyttömiä ja niiden johdot ovat ehjiä.
  • Viallinen laite on aina sähköisku- tai paloriski.
  • Pidä sähkölaitteiston käyttö- ja huolto-ohjeet tallessa yhdessä paikassa.
Kylmälaitteen takaa on hyvä imuroida pölyt säännöllisin väliajoin, esimerkiksi sulatuksen yhteydessä. Kylmälaite kannattaa tyhjentää ennen siirtoa, niin laite on kevyempi liikuttaa. Nosta kylmälaitteen etureunaa hieman koholle ja vedä laite kolosta. Kylmälaitteen siirtoa varten kannattaa laittaa matto alle, jottei lattiapinnoite vaurioidu.
Viallinen poistoletku voi aiheuttaa vesivahingon.
Vesikalusteet on hyvä tarkistaa säännöllisin vä- liajoin vuotojen varalta. Tippuva hana tai vuotava vessanpönttö voivat maksaa 150 - 1000 euroa vuodessa. Laita paperin pala vessanpöntön takaseinään. Jos se pysyy paikallaan, pönttö ei vuoda. Vuotavista kalusteista ilmoitus huoltoon.

Liesituulettimen rasvasuodatin puhdistetaan joka kuukausi. Myös märkätilojen silikonisaumojen kuntoa on hyvä tarkkailla koko ajan. Taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvista puutteista ja vioista viipymättä ilmoitus huoltoon.

Kiinteistöhuolto

Kiinteistöhuolto varmistaa kiinteistön siisteyden ja toimivuuden.

Keminmaan kunta / Tilapalvelu

Järventausta, Jokisuu
Puhelin: 040 7012 120
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Kallinkangas, Keskusta, Lautiosaari
Puhelin: 040 7777 667
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Kiinteistöhuollon päivystys
Puhelin: 040 7777 667

Palveluajat arkisin

Ma - to klo 7.00 - 15.45
Pe klo 7.00 - 13.45

Muina aikoina yhteydenotot kääntyvät päivystykseen. Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset, olennaisesti asumiseen tai turvallisuuteen vaikuttavat tehtävät. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla. Kiireettömät vikailmoitukset voi tehdä myös sähköpostitse osoitteeseen kiinteistohuolto@keminmaa.fi - muistakaa ilmoittaa viestissä myös puhelinnumeronne yhteydenottoa varten.

Päivystysajat

Ma - to klo 15.30 - 7.00
Pe - ma klo 13.45 - 7.00
Arkipyhät kellon ympäri

Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset työt, joiden siirtäminen aiheuttaisi vaaraa, vahinkoa tai lisävahinkoja. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla.

Ovenavaukset

Unohtuiko avain? Ei hätää.

Päivystyksen sekä ovenavaukset hoitaa STSEC KY. Avainten unohtuessa STSEC KY laskuttaa ovenavauksesta suoraan sen tilannutta asukasta.

STSEC KY
Puhelin: 029 001 3799

Vuokrasopimuksen irtisanominen

Irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti.

Asunnon irtisanomisaika on 1 kalenterikuukausi. Aika lähtee kulumaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen suoritettu. Jos sopimus sanotaan irti esimerkiksi 5. lokakuuta, sopimus päättyy seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä, eli 30. marraskuuta.

Varmistaaksesi vakuusmaksun palautumisen tilillesi täysimääräisenä, huolehdi asunnon sekä siihen liittyvien varasto- ja säilytystilojen tyhjennyksen sekä siivouksen asianmukaisesta suorittamisesta loppusiivousohjeita noudattaen. Avaimet tulee jättää asuntoon tiskipöydälle.

Muista myös irtisanoa huoneistosi sähkösopimus. Päättymispäivän tulee olla sama kuin vuokra-sopimuksen päättymisajankohta.

Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Kannattaa tarkistaa, löytyykö vastaus täältä ennen yhteydenottoa – saatat löytää etsimäsi tiedon helposti ja nopeasti.

Vapaiden asuntojen tilanne ei ole nähtävissä verkkosivuillamme. Ajankohtaista asuntotilannetta voi kuitenkin tiedustella toimistoltamme numerosta 040 7700 188 tai sähköpostilla vuokra-asunnot@keminmaa.fi. Huomioithan, että voidaksemme tehdä varsinaisen asuntotarjouksen, tarvitsemme aina ensin asuntohakemuksen.
Ara-vuokra-asuntojen asukasvalinta perustuu lainsäädäntöön, ja se toteutetaan lain linjausten mukaan. Tilanteissa, jolloin samaan asuntoon on useampi hakija, asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen, joita arvioidaan hakijan asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella.
Asunnon saaminen ei perustu jonotusjärjestelmään. Asunnon odotusaikaa on mahdoton arvioida, sillä se riippuu vapautuvien asuntojen määrästä, tyypistä ja sijainnista sekä hakijan toiveista. Asukkaillamme on kuukauden irtisanomisaika, eli tiedämme tilanteen vain kuukauden ennakkoon. Riippuen hakijan tilanteesta ja hakuehdoista sekä vapautuvien asuntojen määrästä, tarjouksen voi saada hyvinkin nopeasti.
Töissä käyvältä tarvitsemme tulotodistuksen ja opiskelijalta oppilaitoksen opiskelutodistuksen. Kaikilta hakijoiltamme tarvitsemme viimeisimmän vahvistetun verotustodistuksen.

Vuokravelat ja asumisesta vuokranantajalle aiheutuneet velat voivat olla este asuntotarjouksen saamiselle. Käsittelemme vuokravelkaiset asunnonhakijat aina tapauskohtaisesti.

Vuokraveloista ja muista asumisesta aiheutuneista veloista tulee hakemuksen jättämisen jälkeen toimittaa vuokranantajan todistus maksetuista veloista tai luotettavan tahon (esim. sosiaaliviraston velkaneuvonnan tai ulosottoviranomaisen) kanssa tehty maksusuunnitelma sekä kuitteja jo maksetuista eristä. Maksusuunnitelman toimittaminen tai vuokravelkojen hoitaminen eivät takaa asunnon saamista.

Muut luottotietomerkinnät kuin vuokravelat tai vuokranantajalle asumisesta aiheutuneet velat eivät välttämättä estä asunnon saamista.

Tarkistamme kaikkien täysi-ikäisten hakijoiden luottotiedot ennen asuntotarjouksen tekemistä.

Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti. Asunnon irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi ja aika lähtee kulumaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Esimerkiksi irtisanoessa asunto vaikka jo 5. lokakuuta, päättyy vuokrasopimus seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä, eli 30. marraskuuta. Irtisanomisilmoitus löytyy kohdasta lomakkeet.
Käytössämme on yhden kuukauden vuokran suuruinen vakuusmaksu.
Keminmaan Vuokra-asunnot Oy:lla ei ole rajoituksia lemmikkieläimille. On kuitenkin muistettava, että omistaja on vastuussa lemmikin aiheuttamasta häiriöstä, haitasta tai vahingosta. Koiran häkkien tai koppien asentaminen piha-alueille ei ole sallittua rivitaloissakaan.
Maalauksen tarve täytyy katsoa tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä toimistoomme, p. 040 7700 188 tai 0400 126 614.
Ohjeita häiritsevän asumisen rauhoittamiseksi löydät tästä lomakkeesta.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Lähetä kysymyksesi osoitteeseen vuokra-asunnot@keminmaa.fi ja vastaamme kysymykseesi mahdollisimman pian.

Aukioloajat

Palvelemme teitä puhelimitse tai sähköpostilla.

Ma - to klo 9.00 - 16.00
Pe klo 9.00 - 15.00

Vastaanotamme asiakkaita toimistotiloissamme vain sovittaessa.

Yhteystiedot

Keminmaan Vuokra-asunnot Oy
Kunnantie 5
94400 Keminmaa

Toimisto
Puhelin: 040 7700 188
Sähköposti: vuokra-asunnot@keminmaa.fi

Toimitusjohtaja
Puhelin: 0400 126 614
Sähköposti: antti.pohjanen@keminmaa.fi

Kiinteistöhuolto

Keminmaan kunta / Tilapalvelu

Järventausta, Jokisuu
Puhelin: 040 7012 120
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Kallinkangas, Keskusta, Lautiosaari
Puhelin: 040 7777 667
Sähköposti: kiinteistohuolto@keminmaa.fi

Ovenavaukset / STSEC KY
Puhelin: 029 001 3799

Kiinteistöhuollon päivystys
Puhelin: 040 7777 667

Päivystysaikaa ovat:

  • arkipäivisin ma - to klo 15.30 - 07.00
  • viikonloput perjantaista klo 13.45 - maanantaiaamuun klo 07.00 saakka
  • arkipyhät

Päivystysaikana hoidetaan vain kiireelliset työt, joiden siirtäminen aiheuttaisi vaaraa, vahinkoa tai lisävahinkoja. Vikailmoituksia ei tekstiviestillä vaan aina soittamalla.